Macel in Georgia de Dumitru Crudu

Poetul si dramaturgul Dumitru Crudu debuteaza in colectia ,,Ego. Proza” de la Polirom cu romanul Macel in Georgia.

Acesta este al cincilea debut din colectia ,,Ego. Proza” pe anul 2008. Primele patru: Daniel Mafteiu, Mic tratat de management culinar (debut absolut), Ioana Nicolaie, O pasare pe sirma, Dan Sociu, Urbancolia si Adela Greceanu, Mireasa cu sosete rosii.

Povestea
Angelo, protagonistul romanului, moldovean din Chisinau, ajunge in Tbilisi pentru o cercetare academica privind “relatiile culturale multi-seculare dintre Georgia si Moldova”. E prezentata intreaga sa aventura georgiana, cu prieteniile legate (printre care un dezertor din armata sovietica), cu iubirile sale, cu amintirile de acasa care intretaie naratiunea. Actiunea se desfasoara in perioada sovietica, iar “condimentele” specifice prozei basarabene de acest tip nu lipsesc nici de-aici: mult umor, ironie, sex, intimplari grotesti, absurd etc. Ceea ce-l deosebeste pe Dumitru Crudu de alti autori basarabeni este renuntarea la orice tip de experimentalism. Povestea sa curge limpede, e bine urmarita, are miez si haz, rezultind un roman care se citeste foarte usor, dar caruia nu-i lipseste deloc calitatea literara.

Trei raspunsuri de la Dumitru Crudu
Ce v-a determinat sa treceti la roman?
Am mai scris un roman, prin 1992-1994, Un englez la Chisinau, cind inca mai eram in Brasov. Din pacate, acel roman s-a pierdut. Mai bine zis, proprietarul la care stateam in gazda a emigrat in Italia si a vindut apartamentul… cu tot cu manuscrisul meu. Norocul meu e ca l-am citit in cenaclu si ca printre cei care l-au apreciat foarte tare s-a numarat si Alexandru Musina. 

Cit de mult regasim din dramaturgul Dumitru Crudu in prozatorul Dumitru Crudu? Experienta dumneavoastra de dramaturg v-a ajutat in scrierea romanului (personaje, replici) ?
Da, bineinteles. Planuiesc sa scriu si eu ca Bulgakov un Roman teatral unde voi povesti despre viata din teatru, fara menajamente, despre regizori, critici de teatru sau directori. 

Va propuneti sa mai scrieti proza dupa Macel in Georgia? Sau acest lucru va depinde de reactiile pe care le va stirni acest prim roman al d-voastra?
Mai am un roman in sertar si, indiferent de reactia criticilor, voi mai scrie si alte romane. Sigur, daca nu le voi pierde.

Criticii despre Dumitru Crudu
Doris Mironescu considera ca Macel in Georgia este un roman ,,oniric si fantast si foarte imaginativ” si ca ,,are de-a face cu o istorie hiperbolizata care transforma oamenii si adesea ii reduce la conditia de simple marionete ale imaginatiei. Sint foarte multi scriitori in romanul lui Dumitru Crudu, iar acestia au, fiecare, tendinta de a modela realitatea pe care o traiesc, de a o schimba.”

Bogdan Cretu spune ca romanul lui Dumitru Crudu adera la “Manifestul fracturist”, care exact asta spunea: ne-am saturat de literatura care vorbeste in numele unor zei morti, in numele nimanui si care nu mai are nici o legatura cu viata. Se vede si din poezia lui Dumitru Crudu, se vede si din teatru, si din romanul Macel in Georgia ca acele personaje nu sint simple fantose sau marionete manipulate, fie si discret, de un scriitor-papusar, ci oameni de care aproape te lovesti prin casa. 

Antonio Patras aseamana cartea lui Dumitru Crudu cu cea a lui Benedict Erofeev, Moscova Petuski, dar si cu cea a unui alt prozator, Nichita Danilov, Locomotiva Noimann. ,,E un text foarte legat, coerent, cu o miza mult mai mare decit fantezia onirica, cu o miza etica. Iar asta il apropie de fapt pe Dumitru Crudu de Gabriela Adamesteanu, efectul de observatie sociala mai larga, cronica sociala chiar.”

Dumitru Crudu (n. 1968, Republica Moldova) este unul dintre cei mai importanti poeti si dramaturgi de astazi. A initiat in anul 1999, impreuna cu Marius Ianus, un nou curent literar, fracturismul, lansat printr-un manifest publicat in revistele Paralela 45 si Vatra. Cistigator al Concursului de dramaturgie “Cea mai buna piesa romaneasca a anului”, organizat de Uniunea Teatrala din Romania (UNITER) si de Fundatia Principesa Margareta a Romaniei, editia 2003. Dupa piesele sale s-au montat spectacole-lectura, spectacole de teatru, spectacole radiofonice si filme in Republica Moldova, Romania, Italia, Camerun, Haiti, Bulgaria, Franta, Germania si Suedia. Prezent in presa culturala si in diverse antologii. Este membru al Uniunii Scriitorilor si al Uniunii Teatrale din Republica Moldova, al ASPRO si redactor la revista web Tiuk si la postul de radio Europa Libera (Chisinau). A mai publicat: Falsul Dimitrie (1994); E inchis va rugam nu insistati (1994); Sase cinturi pentru cei care vor sa inchirieze apartamente (1996); Crima singeroasa din statiunea violetelor (2001); Salvati Bostonul (2001); Poooooooooate (2004); Duelul si alte texte (2004); Steaua fara… Mihail Sebastian (2006); Oameni ai nimanui (2007).

 www.polirom.ro ; www.cartearomaneasca.ro 
www.romanianwriters.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.