O poetica fotografica – fotografii care absorb, un atelier interactiv cu Francisc Mraz

La Fundatia Calea Victoriei, din 17 februarie

Ce vedem atunci cand privim o fotografie? Cum decupam lumea atunci cand vrem sa facem o fotografie? Este acest tip de imagine un instrument de reprezentare a lumii sau, mai degraba, este un prilej de aprofundare a acesteia prin intermediul metaforei vizuale?

De cele mai multe ori, incercarile de calauzire in universul expresiei fotografice propun itinerariul opacizant al “regulilor de aur”. Desi suntem asigurati de faptul ca respectarea geometrica a acestora are ca efect eliminarea oricarei erori fotografice, de cele mai multe ori, corsetul stramt al unor reguli care nu sunt destinate deprinderii unei imaginat metaforic anuleaza orice urma de respir si de bun simt creativ.
Va propun, de aceea, sa exploram bogatele resurse care alcatuiesc tesatura fotografiilor de care, in mod vital, suntem absorbiti.

Temele atelierelor:

1. Expresivitatea suprafeteleor vide. Fortele campului vizual. Plasticitatea si caracterul unui fundal. Pseudovirtutile “sectiunii de aur”. Conceptul de “dimensiune de incadratura”.
2. Modalitati de redare a realitatii tridimensionale in bidimensionalul fotografic. Redari perspectivale simultane si opozitive.
3. Scurta incursiune in teoria cromatica. Niveluri de contrast cromatic. Semnificatiile psihoperceptorii a culorilor fundamentale si a complementarelor lor. Fotografia alb/negru sau cea color?
4. Iluminarea: Rezultantele atmosferice a caracterelor de iluminare. Cu blitz sau fara blitz?
5. Mijloace de reglare a ponderilor elementelor de imagine. Dominanta ca functie atmosferica. Dominanta efectiva si dominanta sugerata.
6. Linii, forme si fenomene dominante de imagine. Valorile psihoperceptorii ale celor mai frecvente linii, forme si fenomene dominante.
7. Elemente de constructie fotografica. Forma, directia, dinamica si echilibrul in fotografie.
8. Mijloace de microdinamizare in fotografie. Necesitatea aplicari acestor mijloace, in conditia tendintei de rigidizare prin excesul de severitate in utilizarea instrumentelor de constructie fotografica.
9. Expresia fotografica ca rezultanta a unui cumul atmosferic. Analiza fotografica ca recolta de atmosfere.

www.victoriei.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *